Read Time:2 Minute, 13 Second

Istanbul de Ramadan

0 0

Am ales sa calatorim spre Marmaris cu o escala in Istanbul, in loc sa luam direct un avion catre Marmaris. Calea mai lunga a fost si cea mai comoda, pentru ca am putut pleca la o ora rezonabila din Bucuresti (cu charter-ul ar fi trebuit sa ne trezim pe la 3.30 sau 4 dimineata, astfel ne-am trezit pe la 6) dar si pentru ca am petrecut doua zile tihnite in Istanbul, unde ne-am cazat intr-un hotel boutique din Sultanahmet, Sari Konak, unde mai statusem in urma cu cativa ani. De data asta, calatoream si cu fetita noastra, asa ca ne-am adaptat si programul de vizite, mai putine muzee si moschei si mai mult shoping, cele doua bazaruri din orasul istoric fiind obiectivele cele mai vizitate. In prima seara am vizitat moscheea Albastra (Sultanahmet) apoi, pe masura ce se insera, in parcul din fata moscheii, ne-am amestecat printre miile de pelerini si localnici veniti sa petreaca, in aer liber, una dintre serile de Ramadan.

Zeci de mici standuri cu mancare si bauturi racoritoare se intreceau sa ofere mese gata preparate celor care nu-si adusesera mancarea gatita acasa. Familiile cu multi copii, asezati pe iarba sau pe bancile din jur, mancau, beau, se bucurau de orele de tihna la racoare, dupa ziua lunga si calduroasa in care cei mari postisera, fara sa bea nici macar apa. Numai femeile gravide si copiii (ca si calatorii) sunt scutiti de postul dintre rasaritul si apusul soarelui, in timpul unei luni intregi, cat dureaza Ramandan-ul. Dupa ce am mancat intr-un restaurant cu specific anatolian, ne-am intors sa ne plimbam printre zecile de mii de musulmani care continuau sarbatoarea pana tarziu in noapte. Am vizitat si un targ ad-hoc, ridicat pe locul hipodromului, cu sute de tarabe temporare in care, pe loc, artizani si artisti realizau extraordinare lucrari in sticla sau unde se vindeau podoabe, fructe confiate, mancare, bauturi racoritoare dar si obiecte de artizanat sau suveniruri.

A doua zi am vizitat Sfanta Sofia apoi, trecand podul Galata cu un tramvai, ne-am oprit la moscheea Ali Pasa (unde ne-am recules, la orele amiezii, alaturi de credinciosii care fie se rugau, fie se relaxau, citindu-si mesajele pe telefon, intinsi pe mocheta si sprijiniti de vreo coloana) si la fantana alaturata Tophane, una dintre cele mai frumoase din fosta capitala Otomana. Am urcat apoi pantele colinei spre turnul Galata, pe care l-am vizitat. Am mancat apoi intr-un mic restaurant din Sultanahmet dupa care intreaga dupa-amiaza si inceputul serii le-am petrecut in Marele Bazar. Am plecat a doua zi de dimineata spre statiunea Marmaris.